Fietsveiligheid in Eindhoven in kaart gebracht

Door Marije van Wijngaarden
Eindhoven is een stad die qua infrastructuur toch nog best wel gefocust is op autoverkeer en er valt nog een hoop te verbeteren op fietsvlak. Daarom wilde Stadslab Eindhoven graag weten hoe fietsers in Eindhoven het verkeer eigenlijk ervaren. Wij, vijf studenten van de opleiding Applied Geo Information Science aan de HAS Hogeschool in Den Bosch hebben dit uitgezocht. Hier het complete resultaat. In dit artikel de highlights.

Om uit te vinden waar de verbeterpunten in Eindhoven liggen was het belangrijk om te weten wat fietsers nou zélf vinden. De stad is immers van de burgers en daarom is het belangrijk om juist op basis van die meningen besluiten te nemen. Door middel van het enquêteprogramma Maptionnaire hebben we een vragenlijst opgesteld en die online en in Eindhoven verspreid. Het handige van Maptionnaire is dat er bij het invullen meteen een ruimtelijk aspect aanwezig is. Respondenten konden bij het invullen van de vragenlijst bijvoorbeeld punten op een kaart plaatsen, waarna wij de resultaten konden analyseren en in kaart konden brengen.

Natuurlijk was het ook belangrijk om zelf te ervaren hoe het is om je als fietser door Eindhoven voort te bewegen. Fietsburgemeester van Eindhoven, Sarge Meulman, bood aan om een rondleiding op de fiets door Eindhoven te geven en een aantal verbeterpunten in de stad voor fietsers te laten zien. Hij vertelde onder andere dat kinderen steeds minder vaak naar school fietsen omdat het toch best wel gevaarlijk is in de stad, maar ook rondom de scholen. We zagen bijvoorbeeld te smalle of niet aanwezige fietspaden en onduidelijke wegmarkeringen. De fietstocht gaf ons een beter beeld van het type problemen dat in Eindhoven voorkomen.

Screenshot 2022-06-25 at 14.07.25
uit het onderzoek

Na het analyseren van de data uit de enquête vielen een aantal dingen op. Ten eerste ervaren mensen veel overlast van alle fout geparkeerde fietsen rondom het treinstation. Dit is eigenlijk ook meteen al te zien als je aan een willekeurige kant het station uit loopt. Het is een chaos, fietsen vallen om en staan hutjemutje op elkaar. Dit geeft fietsendieven ook makkelijker de kans om fietsen te stelen. 55% van de respondenten vindt dan ook dat de gemeente niet genoeg preventie biedt tegen fietsendiefstal. Uit de enquête bleek dat er veel behoefte is aan nog een overdekte en bewaakte fietsenstalling. Gelukkig heeft de gemeente al gepland om in 2023 te beginnen aan een nieuwe fietsenstalling aan de Noordzijde van het station, maar tot die tijd is het toch handig om de fiets nog maar even aan de ketting te blijven zetten.

Verder vroegen we de respondenten om plekken aan te wijzen waar ze gevaarlijke verkeerssituaties ervaren als fietser. Hier hebben we een “heatmap” van gemaakt (zie hoofdfoto) waar de donkerste vlakken de plekken zijn die als gevaarlijkst worden beschouwen. Hier vallen onder andere de Kruisstraat, Fellenoord, ‘t Hofke en de Ten Hagestraat onder. Het gaat bij deze plekken om bijvoorbeeld onduidelijkheid bij kruispunten, situaties waar niet duidelijk is wie voorrang heeft of te drukke/te hard rijdende auto’s.

Het is te veel om alle resultaten te bespreken, maar dit onderzoek is verwerkt tot een storymap waar alle bevindingen in staan. Als u de volledige uitkomsten van het onderzoek wilt bekijken kan dat via deze link.

Categorieën